لحظة من الزمان تغير مجرى حياة الانسان

العمر يفوتْ.. ولا حد بيأخذ بالْ . واليوم بيفوت.. بيغَّيّر حال.. من حال. *** وفى لحظة تفوت. ملايين الناس تتعامل مع ملايين الناسْ. د ا حبيب وقريبْ.. د ا زميل ..ودا جـار.ْ د ا صديق وعزيـز.. ودا عـدو مكـّار. ودا جاى بيبيـع.. ودا جاى سمسار. ودا جاى مبسوط.. ودا جاى محتار . ودا جاى يعمل معروف.. ودا جاى ينبش أسرار. ولا واحد دارى بعمر يفوت.. ولا دارى بأنه فى يـوم حيمـوت.. ويقابل رب كريم ستّار. *** ودى لحظـة تفـوت. ملايين الناس بتكـافح لجل القـوتْ. فيه ناس بتجـوع... فيه ناس بتعيـش... فيه ناس بتمـوت. *** فيه واحد يسعى لخيـرْ.. والتانى بيضمر ... Read More

البعض يعمل فى الحياة مجاهدا والبعض ضيّعه الجدل

الراوى يروى قصته والشاعر ينظم أشعارَه والكاتب يُملى قولته ويسجل فيها أفكاره والمطرب يشجو غنوته والعازف ينقر أوتاره والساحر يلعب لعبته والسامر يُحْيى أسمـاره والزائر يمضى جولته والسائحُ يكْمِلُ أسفـاره والقائد يأمر فرقته والكاتم يكتم أسراره وخطيب يتلو خطبته وطبيب يفحص زُوَّارَه *** والتاجر يعقد صفقته بيعٍا وشراء وتجاره والشارى يقضى حاجته والبائعُ يعلن أسعاره والعامل يرقب آلته أو يربط فيها مسماره والراكب يلحق مركبه ويقود السائق سياره والصائد يدفع قاربه ويُعد الطُعم بسنَّاره والراعى يرعى قطعانا والزارع يجمع أثمـاره *** فى المصنع تلقى نجاراً بالهمة يمسك منشاره فى الحقل تلاقى فلاحا يروى فى صبر أشجاره ورجال الدين قد انطقلوا ... Read More

غنوة فى حب مصر ( بمناسبة ذكرى ثورة 30 يونيه )

بحـبّـك يامصـر حضارة ووطن بحــبّــك يامصـــر   بحـبّــك يامصــر شعـارنــا انهــارده    " بحـّبـك يامصر" بحـبّـك حـضـاره    بحـبّـك مـنــاره بحــبّـك اداره       بـتـنـهض بمصر بحبّك يامصر -------------*-------------- حـــوارنــا انهـارده    نخـطط  لمـصـر نفـكّــر .. ننـاقــش     نقــول فى حــب مصر بحــبّك سيـــاده      بحبـّـك قــيـــاده بحـبّـك ريــــاده     بعـــزّه  وفـخــــر بحبّك يامصر -------------*-------------- عملنــا انهارده    نعـيــد مجـــد مصر ونــزرع ..ونصنـع      ونهتـف   لمصر بحــبـك عــزيـمه   بحـبــك كــريمــه بحـبــك عـظـيــمه   بـروح كل عـصــر بحبّك يامصر -------------*-------------- بحـبـك اقــامــه     بحـبـك سـكـــن بحـبـك سيــاحـه    بحـبـك وطـــن بحـبـك بقلـبـى      بحــبـك بعـقـلى بقولها بصوتى      وصمتى  يامصر بحبك يامصر -------------*------------- بحــبّك  وحــبّـــك      بيجـرى فى عـروقى ياشمعه   تــنــوّر   حـيـاتى  وطــريقــى بحـبـــك بـدايـــه    بحبــــك هــدايــه بحـبـــك ... Read More

شموع تنير لك ظلام الطريق

** كل الناس يحسبون عمر الانسان بالأيام والشهور والسنين . ولكن الحكماء يحسبون عمر الانسان بحصاد أيامه وليس بعدد سنين عمره ** الحياة غرفـة فى فنـدق. تسلمناها من مسافر رحل. وسنمضى فيها بعض الوقت ونسلمها لوافــد آخر قـادم سوف يفعل مثلنا بعد حين. ولكن المهم بالنسبة لى ولك هو ماذا فعلنا فى حياتنا ؟ و كيف أمضينا وقتنـا فى فندق الحياة. وما الذى سيبقى منا بعد الرحيل... مما قلناه أو فعلناه ... ليردده من بعدنا الآخرون ويذكروننا به ؟ ** لا أحد معصوم من الخطأ من يدّعى من البشر أنه ملاك معصوم من الخطأ . يكشف فى نفس الوقت أنه ... Read More

اذا أردت أن تنجح فى حياتك هذه هى مؤهلات النجاح

النجاح فى الحياة هدف وحلم كل انسان . وأمنبة يسعى الجميع الى تحقيقها . البعض ينجح فى تحقيق ذلك ، ولكنهم قليلون . والبعض يفشل فى بلوغ هذا الهدف وهم الأغلبية من البشر . وللنجاح فى الحياة شروط ومواصفات يجب أن تتوفر فى من يأمل فى تحقيق هذا الهدف الكبير والحلم الجميل . ومن تجاربى فى الحياة . وملاحظة تجارب الآخرين الذين حققوا لأنفسهم نجاحات كبيرة فى حياتهم العملية أذكر هذه المؤشرات التى تعتير بمثابة شروط ومواصفات من الضرورى أن تتوافر فى من يريد تحقيق النجاح فى مشوار حياته العملية 1- يبدأ طريق النجاح فى الحياة بأن ترفع سقف طموحك ... Read More

على رأى المثل : صفر مريم شال الوزير

"صفر مريم" هو بقعة عفنة طفت على سطح مستنقع الفساد فى وزارة التربية والتعليم ومؤسسات أخرى فى الدولة يخشى الكثيرون من قياداتها من فضحه لهم . ترى ماذا يمكن أن يحدث لو استيقظ ضمير أحد المسئولين وأعلن عن حقيقة وقوع التزوير وسرقة أوراق اجاباتها لصالح ابن أو ابنة " واحد مهم " أو" قادر على الدفع " ماذا سيكون موقف الوزير السابق محب الرافعى ورجاله ؟ وموقف خبراء ولجان الطب الشرعى ؟ ووكلاء النيابة الذين باشروا التحقيقات؟ والاعلاميون الذين هاجموا مريم ؟ و.... و.... وغيرهم " وعلى رأى المثل : التزوير ما لهوش تبرير . وصفر مريم شال الوزير . ... Read More

عزم الرجال ( رسالة للشعب المصرى وتحية وشكر للرئيس السيسى )

قالوا المشاريع كتيره... محتاجة جهد ومال والجهد لو موجود ... يبنى ويهد جبال والمال لو موفور ... حيغيّر الأحوال . *** قلت الكلام ده صحيح ... لكنه مش كافى . وقبل كل ده كله... " محتاجه  عزم الرجال " محتاجه فكر... واراده قويه ...  وشجاعه تحرّك الساكن ... والجهد... والأموال . وآدى المثل موجود ... فى الواقع المنظور . " مرسى" و"مبارك" و"السيسى" و"مشروع القنال" . مش برضه...  أنا على حق ... ولّلا كلامى خيال ؟ وللا أنت لك رأى تانى  ، غير اللى جه فى المقال  ؟

مصر أكبر من ده كله الى من يتطاولون على مصر وشعب مصر

مصر الكبيرة حتفضل كبيره بشعب تاريخه عريق فى الحضاره مصر العظيمة حتفضل عظيمة بمعدن رجالها بحق وجداره مصر القويّة حتفضل قويّه بعزم رجالها حتفضل مناره مصر القيادة حتفضل رياده مكانها فى محيطها يكون فى الصداره ومصر الريادة بترسم طريقها بحكمة .. وتحدّى ..وقوّة ..وجساره بخبرة تاريخها .. وهمّة رجالها .. وأبعاد طموحها .. وحسن الاداره . *-------------------***------------------* تاريخها بيحكى صلابة رجالها فى وجه الأعادى... فى كل العصور تجدهم " حمائم " فى وقت السلام وعند التحدّى تجدهم " نسور " وعودوا لتاريخها عشان تفهموها واقروا الممعانى ما بين السطور *-----------------------------------***-------------------------------------* خليك فى حالك وبلاش تناكف فى خلق الله يللى انت ... Read More

The beautiful smile and the beautiful tongue. By Fayez Albahgoury

If you are lucky , with your  beautiful  face, complete your beauty with a beautiful tongue. The beautiful tongue is a very wise tongue. It always says good words. It never insults anybody. It knows how to differ between right and wrong. But suppose that you haven’t  a beautiful face, decorate your face with a beautiful smile, and add to the smile a beautiful tongue. That makes us feel that you are more beautiful than all beautiful ones with a very ugly frown, and they were  unable to control their tongue. ---------------------------- Let us sing for Love And peace .

الحشرية والرغاية نماذج بغيضة من النساء ) قصة طريفة ( لللأديب والشاعر فايز البهجورى

أم إبراهيم سيدة جاهلة . هوايتها الرغى . وهى تفتقد فى حديثها إلى الذوق ، ولا تعرف كيف تنتقى كلماتها عند الحديث . وهى سيدة حشرية . تحشر نفسها دائما فيما لا يعنيها . ليست عليها أية مسئوليات خاصة , و ليست لديها أية إهتمامات تشغلها ، وهى لذلك تضيّع وقتها فى زيارات الأهل و الجيران .دون استئذان ، ودون مراعاة لظروفهم الخاصة . *** زارت مرة جارة لها كانت مريضة . كان يجلس بجوار سرير الأم المريضة زوجها وإبنها وإبنتها . سألت أم إبراهيم ابن السيدة المريضة : إنت فى سنه إيه فى المدرسة ؟ قال  الابن : أنا ... Read More